tweety

tweety

Sunday 7 August 2011

GASTRIK - Sakit tak hengat

Salam Ramadhan

Gastrik pada bulan puasa...percaya atau tidak penyakit ni selalu mengganggu seseorg tu utk meneruskan puasa tp jgn jdkan ia sbg alasan utk tidak berpuasa...ada cara yg boleh diatasi jika kita ni ada gastrik..tau tak knp aku buka cerita penyakit ni sbb tetiba tahun ni pada puasa hari ke 5 aku diserang gastrik..nak tau punca-puncanya adalah disebabkan oleh  perut kosong coz bersahur mkn sandwich + air milo..yg bestnya sandwich tu pedas ada cili api..kan tak sesuai mkn pedas2 masa bersahur..tu pengajaran utk akula..tak pernah jd tetiba jadi kat diri sendiri..mmg sakit sepanjang hari hanya Allah yang tahu sampai berair mata aku tahan sakit tu..sesekali sakit mmg tak tahanla cos abis urat perut kena tarik sampai ke hulu hati...

So masa sakit tu byk plak nasihat dr member2 ofis suh aku mkn Gaviscon n jgn mkn yg pedas2..ada yg suh masa sahur minum susu yg direndam dgn 2 biji kurma...aku ni kan jenis ssh gak nk mkn ubat dan aku pun tak suka minum susu..so byk alasan pulak kan..tp aku buat jg kurma aku rendam ngan air suam jer..bleh jgla tahan sakit tu..ni dah 2 hari kat umah nampak mcm ok skit perut aku...

Jadi utk makluman semua masa bulan ramadhan ni kurangkan makanan yg pedas2 ye..byk minum air suam or air kosong supaya badan or perut tak sakit dan tak la jd alasan utk tidak berpuasa...

aku bercerita dari pengalaman.....

2 comments:

Ce'gu JAERA said...

setuju... banyakkan minum air suam agar beberapa penyakit kecik yang mengganggu gugat ibadah puasa tidak terhalang... semoga ramadan ini berjalan dengan baik utk amalan dan ibadah kita

Salam persahabatan. Salam kunjung mengunjung. Followed ke 5 ye (",)

Ikhlas
~Gen2Merah~

aini_kehidupan said...

thanks..salam persahabatan